Mediahotspots
Image default
Zakelijke dienstverlening

Waarom een animatiescript zo belangrijk is!

Waarom een animatiescript zo belangrijk is!

Je bent helemaal enthousiast over animatie en wilt er graag zelf mee aan de slag, maar waar begin je in godsnaam? Eigenlijk ontstaat alles vanuit het script. Net als bij een film wil je van tevoren uitschrijven wat er in je animatie gebeurt. Anders ben je de draad al snel kwijt. Maar voordat je aan dat script begint, moet je voor jezelf het antwoord vinden op twee cruciale aspecten: Wat en wie wil ik met mijn animatie bereiken? Als je het antwoord op die vragen hebt, kun je beginnen aan je script.

Laten we beginnen met het “wat”. Stel voor jezelf vast of het doel van je animatie is om te inspireren, informeren, activeren, etc.

Dan de “wie”. Richt je je bijvoorbeeld op young professionals of op 50 plussers? Stem daar vervolgens je tone of voice op af.

Structuur van je animatiescript

Er zijn een aantal richtlijnen die je kunnen helpen bij het opstellen van je script.

– Wat wil je communiceren en waarom moeten de kijkers die boodschap meekrijgen?

– Wat heb je je doelgroep te bieden? De ‘What’s in it for me’ moet voor de kijker direct duidelijk zijn.

– Wat wil je dat de kijkers van je animatie voor actie ondernemen nadat ze die hebben gezien? Wat is de zogenaamde call to action?

Invulling van het script

In een animatie is het gebruikelijk dat er twee aspecten synchroon aan elkaar lopen. Aan de ene kant is dat de voice-over en daarnaast de scenes. Zorg ervoor dat die mooi gelijk lopen. Schrijf de teksten voor de voice over helemaal uit, maar ook de handelingen of acties die in de animatie moeten plaatsvinden en die door de grafisch vormgever moeten worden ontworpen.  

Praktische tips voor jouw animatiescript

Laten we je tot slot nog een paar handige praktische tips geven zodat je zelf dat geweldige animatiescript kunt schrijven.

– Gebruik woorden die je makkelijk kunt uitbeelden in de animatie. Kies bijvoorbeeld voor “een stapel tijdschriften” en niet “veel tijdschriften”

– Spreek je doelgroep direct aan. Laat de voice over in de jij- of u-vorm praten. Dus bijvoorbeeld: “Ben jij op zoek naar een nieuwe auto? Dan hebben wij het perfecte exemplaar voor jou in de aanbieding!”.

– Vergeet de humor niet! Toegegeven, niet elk onderwerp leent zich ervoor om grappen over te maken, maar als het enigszins kan, is het aan te raden de kijkers van de animatie aan het lachen te krijgen. Op die manier bereik je dat men de animatie beter onthoudt en je dus meer impact maakt en daar is het tenslotte allemaal om te doen.

Animatiestudio Donker Media helpt jou bij het schrijven van hét ideale animatiescript!

Het edele beroep van animatiescriptschrijver kent voor Donker Media geen geheimen! We helpen je daarom graag op weg. Geen vraag is ons te gek. We stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat jij dat ideale animatiescript uit je (digitale) pen krijgt.

Aarzel niet om contact met onze animatiestudio op te nemen! met ons op te nemen!