Het is deze tijd zo’n uitdaging om goed personeel te vinden en te houden. Employer branding wordt daardoor steeds een interessanter middel. Het is niet echt een doel op zich, maar meer een manier om talent aan te trekken. Toch zien we dat de een dit ziet als een goede wervingssite. Terwijl een ander het bekijkt als veel op social media te zijn. Stiekem is het veel meer dan alleen dat. We leggen je het al te graag uit! Wat houd het in?Je kunt het zien als een marketingmethode om niet alleen te werven. Maar ook om je huidige werknemers te behouden. En dat doe je door – grof gezegd – te zorgen dat ze jou toffer vinden dan de rest! In andere woorden: een sterk werkgeversmerk met een positieve uitstraling waar mensen graag bij willen horen. Het draait er vooral om hoe ze je zien. Zodat ze graag voor je wensen te werken. Waar gewone branding meer gaat over dingen die je maakt. Deze twee hebben uiteraard wel met elkaar te maken. Neem Adidas bijvoorbeeld. Mensen willen daar natuurlijk graag werken omdat ze hun spullen zo geweldig vinden. Maar ja, niet elke onderneming heeft zo’n beroemd merk. Dan moeten we het op een andere manier aanpakken… Waarom dit zo belangrijk isPersoneel ‘lokken’ is essentieel voor het bereiken van je bedrijfsdoelen. Hoe aangenamer je bent voor het publiek, hoe gemakkelijker je de beste mensen uit de markt kunt krijgen. En des te beter straks alles op lekker rolletjes loopt! Dit is niet alleen nodig voor wanneer de arbeidsmarkt krap is. Zelfs als er veel aanbod is, wil je nog steeds het beste van het beste binnenhalen. Employer branding is daarom geschikt voor elk type bedrijf. Intern voor externHet behouden van je huidige team is net zo belangrijk als het aannemen van anderen. En dat betekent niet alleen schreeuwen over hoe fantastisch je tent wel niet is… Maar vooral om zelf actief aanwezig te zijn. Ten eerste: begin met je eigen team. Ga eens goed aan de babbel met je collega’s. Wat vinden ze nou echt belangrijk? Gebruik die inzichten om te bepalen hoe je dit naar buiten gaat communiceren. Het liefst met een boodschap die eerlijk en authentiek is.
Het begint dus bij het achterhalen van je eigen waarden en hoe wil je dat laten zien aan de buitenwereld? Dan kun je de toppers aannemen voor succes! |