Fjällräven werd in 1960 door outdoor pionier Åke Nordin opgericht in Örnsköldsvik, Noord-Zweden. Het eerste product was een robuuste rugzak met een aluminium frame. Nordin maakte er zijn missie van tijdloze, bijzonder functionele en duurzame outdoor kleding te ontwikkelen. Hij had altijd in gedachten om verantwoordelijk te handelen tegenover mensen, dieren en de natuur. Hij wilde ook een algemene belangstelling voor het buitenleven en een verantwoorde omgang met de natuur bevorderen. Deze principes zijn vandaag de dag nog steeds centrale waarden bij Fjällräven. Het merk heeft zich altijd ingezet voor duurzaamheid. Van ontwikkeling, materiaalkeuze, productie tot distributie heeft Fjällräven verregaande maatregelen genomen om in harmonie met de natuur te produceren. Åke Nordin testte zijn innovatieve tenten, rugzakken en slaapzakken altijd direct in de Scandinavische Fjäll. Ook nu nog halen de ontwikkelaars van Fjällräven hun inspiratie uit de natuur. Want in het bos of in de bergen komen ze op ideeën die ze aan hun bureau niet zouden krijgen. Dit is precies de reden waarom de medewerkers elk jaar uitgebreide trektochten maken – in de zomer en in de winter. Op deze manier worden bestaande producten getest en ideeën voor nieuwe producten opgedaan. Of het nu robuuste outdoorjassen zijn of broeken van het G-1000 materiaal – het zijn echte klassiekers in de buitensportwereld. De broeken en jassen uit de Greenland serie zijn bijzonder populair. Deze zijn bijzonder goed om te dragen bij weer en wind en zijn ook robuust genoeg voor zwaar gebruik in de Fjell om vele jaren mee te gaan. Het legendarische Groenlandjasje was het eerste kledingstuk dat Nordin ontwikkelde. |