Wat doet SEO voor jouw bedrijf? | Ralf van Veen

Zoekmachine rangschikking
Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, zoeken zoekmachines hun index op zeer relevante inhoud en bestellen die inhoud in de hoop de zoekopdracht van de zoeker op te lossen. Deze volgorde van de zoekresultaten naar relevantie staat bekend als ranking. In het algemeen kunt u ervan uitgaan dat hoe hoger een website wordt gerangschikt, hoe relevanter de zoekmachine denkt dat de site is voor de zoekopdracht.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ralf van Veen, freelance SEO specialist bij https://ralfvanveen.com

Het is mogelijk om zoekmachinecrawlers te blokkeren van een deel of de hele site, of zoekmachines te instrueren om bepaalde pagina’s niet op te slaan in hun index. Hoewel er redenen kunnen zijn om dit te doen, als u wilt dat uw inhoud door zoekers wordt gevonden, moet u er eerst voor zorgen dat de inhoud toegankelijk is voor crawlers en indexeerbaar is. Anders is het zo goed als onzichtbaar.

Aan het einde van dit hoofdstuk heb je de context die je nodig hebt om met de zoekmachine te werken, in plaats van ertegen te werken!

In SEO, zijn niet alle zoekmachines gelijk
Veel beginners vragen zich af wat het relatieve belang is van bepaalde zoekmachines. De meeste mensen weten dat Google het grootste marktaandeel heeft, maar hoe belangrijk het is om te optimaliseren voor Bing, Yahoo, en anderen? De waarheid is dat ondanks het bestaan van meer dan 30 grote web-zoekmachines, de SEO-gemeenschap echt alleen maar aandacht besteedt aan Google. Waarom? Het korte antwoord is dat Google de plaats is waar de overgrote meerderheid van de mensen het web doorzoeken. Als we Google Images, Google Maps en YouTube (een eigenschap van Google) meetellen, gebeurt meer dan 90% van de zoekopdrachten op Google – dat is bijna 20 keer Bing en Yahoo samen.

Kruipen: Kunnen zoekmachines uw pagina’s vinden?
Zoals u net hebt geleerd, is het een voorwaarde om in de SERP’s te verschijnen dat uw site wordt gecrawld en geïndexeerd. Als u al een website heeft, is het misschien een goed idee om te beginnen met te zien hoeveel van uw pagina’s er in de index staan. Dit geeft een aantal geweldige inzichten in de vraag of Google is kruipen en het vinden van alle pagina’s die u wilt dat het kruipen, en niet dat je dat niet doet.

Een manier om uw geïndexeerde pagina’s te controleren is “site:yourdomain.com”, een geavanceerde zoekmachine. Ga naar Google en typ “site:yourdomain.com” in de zoekbalk. Dit geeft de resultaten terug die Google heeft in de index van de opgegeven site:

Een screenshot van een site:moz.com zoeken in Google, met het aantal resultaten onder het zoekvak.
Het aantal resultaten dat Google weergeeft (zie “Ongeveer XX resultaten” hierboven) is niet exact, maar het geeft u wel een goed idee van welke pagina’s op uw site zijn geïndexeerd en hoe ze momenteel worden weergegeven in de zoekresultaten.

Voor nauwkeurigere resultaten kunt u het Index Coverage-rapport in Google Search Console bekijken en gebruiken. U kunt zich aanmelden voor een gratis Google Search Console-account als u er momenteel geen hebt. Met deze tool kunt u onder andere sitemaps voor uw site indienen en bijhouden hoeveel ingediende pagina’s daadwerkelijk zijn toegevoegd aan de index van Google.

Als u nergens in de zoekresultaten verschijnt, zijn er een paar mogelijke redenen waarom:

Uw site is gloednieuw en nog niet gecrawld.
Uw site is niet gelinkt vanaf externe websites.
De navigatie van uw site maakt het voor een robot moeilijk om effectief te crawlen.
Uw site bevat een aantal basiscodes die crawlerrichtlijnen worden genoemd en die zoekmachines blokkeren.
Uw site is door Google bestraft voor spammy tactieken.
Vertel zoekmachines hoe ze uw site kunnen crawlen
Als u Google Search Console of de “site:domain.com” geavanceerde zoekoperator gebruikt en vond dat een aantal van uw belangrijke pagina’s ontbreken in de index en / of een aantal van uw onbelangrijke pagina’s per ongeluk zijn geïndexeerd, zijn er een aantal optimalisaties die u kunt implementeren om beter direct Googlebot hoe u wilt dat uw web content gecrawld. Het vertellen van zoekmachines hoe u uw site kunt crawlen kan u een betere controle geven over wat er in de index terecht komt.

De meeste mensen denken erover na om ervoor te zorgen dat Google hun belangrijke pagina’s kan vinden, maar het is gemakkelijk om te vergeten dat er waarschijnlijk pagina’s zijn die u niet wilt dat Googlebot ze vindt. Dit kunnen dingen zijn als oude URL’s met dunne inhoud, dubbele URL’s (zoals sort-and-filter parameters voor e-commerce), speciale promo code pagina’s, enscenering of testpagina’s, enzovoort.

Gebruik robots.txt om Googlebot van bepaalde pagina’s en delen van uw site weg te leiden.

Robots.txt
Robots.txt-bestanden bevinden zich in de hoofdmap van websites (bijv. yourdomain.com/robots.txt) en suggereren welke delen van uw site zoekmachines wel en niet moeten crawlen, evenals de snelheid waarmee ze uw site crawlen, via specifieke robots.txt-richtlijnen.

Hoe Googlebot omgaat met robots.txt-bestanden
Als Googlebot geen robots.txt-bestand voor een site kan vinden, gaat hij over tot het crawlen van de site.
Als Googlebot een robots.txt-bestand voor een site vindt, zal het zich meestal aan de suggesties houden en doorgaan met het crawlen van de site.
Als Googlebot een fout tegenkomt bij het openen van het robots.txt-bestand van een site en niet kan bepalen of een dergelijke fout bestaat of niet, zal het de site niet crawlen.
Optimaliseer voor crawl budget!
Crawl budget is het gemiddelde aantal URL’s dat Googlebot op uw site zal crawlen voordat u vertrekt, dus crawl budget optimalisatie zorgt ervoor dat het

https://ralfvanveen.com