Tips tegen eenzaamheid na verlies

Tips tegen eenzaamheid na verlies

Een geliefde of dierbare verliezen beïnvloedt je leven. Vaak wordt de periode tussen het overlijden en de uitvaart als een emotionele achtbaan beschreven. Daarna kan het gemis en het verdriet erg hevig zijn. Op de belangrijke feestdagen is het gemis dan vaak het sterkst.

Na het organiseren van de uitvaart volgt in veel gevallen de periode waarin mensen een gedenkteken of urn laten maken. Een grafmonument of zelfs grafkunst kan je zo persoonlijk maken als je zelf wilt.

In het begin is er vaak nog steun en begrip van naasten, maar na verloop van tijd gaat voor hen het gewone leven weer verder. Het rouwen van de ander kan dan als “lastig” voelen. Het bezoek wordt minder frequent en je moet sterk zijn, het achter je laten en verder gaan.

Vaak beseft men niet dat een overlijden als een pijnlijke amputatie kan voelen. Als je een groot deel van je leven samen bent geweest ontstaat er een groot gat en gemis als iemand dan wegvalt. Het gemis kan leiden tot eenzaamheid. En wanneer je je eenzaam voelt is verdriet nog lastiger te verwerken. Hier geven we een aantal tips die een beetje kunnen helpen in het omgaan met verdriet en eenzaamheid.

Tips tegen eenzaamheid

1. Erken je gevoel

Wat je niet hoeft te doen is je schamen voor je eenzaamheid. Weet dat je helaas niet de enige bent die last van eenzaamheid heeft. Onder mensen van alle leeftijden komt eenzaamheid voor. Een maatje, kind of geliefde verliezen vergroot emoties en gevoelens van eenzaamheid.

Het is heel normaal om eenzaamheid te ervaren als je je een naaste er niet langer is. Niet iets om je voor te schamen. Je mag er zijn en je mag een ander vragen om hulp. Hoe moeilijk ook zeg wat er in je leven is gebeurd en hoe dat je beïnvloedt en hoe je je hierdoor voelt. Besef dat buitenstaanders vaak niet op de hoogte zijn van wat er in jouw leven is gebeurd of wat er speelt. Het hoeft ook niet allemaal in 1x verteld te worden, je kunt er ook voor kiezen om dit met kleine stapjes te doen. Neem iemand langzaam aan in vertrouwen, dan leer je vanzelf of iemand je vertrouwen waard is.

Als je zelf anderen hulp aanbiedt maak je contact en raak je meer onder de mensen. Zelfs kleine gesprekjes en korte contacten kunnen lichtpuntjes in de dag worden die helpen tegen eenzaamheid.

2. Social Media

Op internet vindt je lotgenoten die in een vergelijkbare situatie zitten. Social Media geeft je de gelegenheid om anoniem te communiceren met mensen die ook rouwen, verdriet hebben of eenzaam zijn. Mensen die jouw situatie zullen herkennen. Zo zijn er aparte groepen en pagina’s op bijvoorbeeld Facebook die als gemeenschappelijke deler verlies, rouw en eenzaamheid hebben.  Denk bijvoorbeeld aan een groep speciaal voor jonge weduwen opgericht. Daarnaast zijn er ontelbaar veel forums en of groepen over tal van onderwerpen die je misschien aanspreken, denk aan hobby’s, geloof, kinderen, literatuur etc.

Als je deelt wat jou dwarszit op een open en persoonlijke manier zul meestal op veel begrip, mededogen en ondersteuning kunnen rekenen. Als jijzelf met liefde en mededogen reageert op de verhalen en reacties van anderen is dat de start van nieuwe contacten. Open staan voor anderen, begrip en mededogen tonen opent nieuwe deuren.

 

3. Kunstwerken

Actief bezig gaan met kunst in een creatief clubje of beeldhouw cursus levert niet alleen afleiding en  mooie kunstwerken op, maar ook de nodige contacten. Ook kun je actief zijn met het maken van een sculptuur als eerbetoon aan de overledene.  Dat kan een gestileerd,  figuratief of abstract beeld worden.  Moderne materialen als RVS en staal zijn heel geschikt voor eigentijdse beelden en kunstwerken die in de tuin geplaatst kunnen worden. Ook het geroeste staal (Corten) is heel populair. Of u nu een monumentaal kunstwerk of een kunstopdracht laat  maken, op die manier ontstaat een kunstwerk dat een blijvende herinnering oproept.   Of bemoei je met het ontwerpen van een persoonlijk grafmonument.  Door actief betrokken te zijn bij de verschillende fases van het gedenkteken ga je bewuster naar de afronding van een intense fase in je leven. Vaak start voor nabestaanden een nieuwe periode als het gedenkteken of grafmonument eenmaal geplaatst is.

 

4. nieuwe contacten

Misschien heb je het gevoel dat je er nog niet aan toe bent. Toch kan het beter zijn om voorzichtig weer anderen te gaan ontmoeten. Liefst in een informele situatie zoals vrijwilligerswerk of in een yoga of sportclubje. Niet alleen ga je je lichamelijk beter voelen doordat je conditie verbeterd of omdat een nieuwe hobby ontwikkelt, hoogstwaarschijnlijk ga je nieuwe mensen ontmoeten en levert ja dat leuke nieuwe contacten op.

5. Afleiding & Verstrooiing

Als je dierbare overlijdt blijf jij achter met een leegte. Het gemis, het verdriet en de eenzaamheid moet je een plek geven. Anderen kunnen je helpen, maar het is een proces dat je van binnen in je eentje door moet gaan. Afleiding en verstrooiing zijn welkom om het te verzachten en even pauze te krijgen van rouwproces. Je kunt bestaande afleiding zoeken, maar als je het meer actieve ondernemende type bent kun je het natuurlijk ook zelf organiseren. Breng zelf dingen in beweging; organiseer en verzamel mensen rondom iets wat jij leuk en/of belangrijk vindt.

Als je regelmatig iets in je agenda hebt staan waarvoor je wel je bed uit moet helpt dat om je leven weer meer structuur te geven. Anderen rekenen op je. Het kan iets heel kleins en persoonlijks zijn, als het maar afleiding en plezier geeft. Het opnieuw inrichten van je woonkamer, een fotoboek maken vol met mooie herinneringen of samen actief zijn in het buurthuis of een kaartclubje bij je thuis.

 

6. Schrijf het op!

Het schrijven van een dagboek of je gedachten en gevoelens in een brief opschrijven kan opluchtend werken. Die brief kan ook gericht zijn aan je dierbare die is overleden. Alles wat je nog had willen zeggen kun je daarin kwijt. Misschien ken je de film About Schmidt met in de hoofdrol Jack Nicholson. In deze film schrijft Nicholson  na het overlijden van zijn vrouw al zijn gevoelens in brieven gericht aan zijn fosterparents kind van een jaar of 7.

Dit is natuurlijk maar een film met een nogal extreem verhaal, maar toch laat de film zien hoe schrijven over wat er dwars zit of wat je bezig houdt of meemaakt zorgt dat je zaken op een rijtje krijgt en help te verwerken.

Dit artikel wordt u aangeboden door Memorabel Grafmonumenten en Grafkunst

Memorabel Afscheidsmonumenten – Jeroen Stok

Moezelstraat 72

8226LB Lelystad

06-49 351 338

 

https://www.memorabel.nl/