Wat is een juridische entiteitidentificatie en wat kunt u ermee doen?

Een initiatief goedgekeurd door de G20 en beheerd door de Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF)onderhoudt een raamwerk van beleid en processen bekend als het Global Legal Entity Identifier System (GLEIS) – in feite een wereldwijd erkende identifier voor een organisatie. Meerdere geaccrediteerde LEI-emittenten uploaden en onderhouden daarom de open database van LEI’s en bieden daarom een ​​betrouwbare wereldwijde bedrijvengids om tegenpartijen bij een transactie te verifiëren.

LEI gebruik

Tegenwoordig wordt de LEI-code grotendeels gebruikt voor organisaties die derivatentransacties op financiële markten uitvoeren, maar met alle goede praktijken vindt het LEI een bredere toepassing in andere marktsegmenten waar transparantie, verantwoordingsplicht en nauwkeurigheid oplossingen vereisen met wereldwijde ondersteuning. Juridische entiteiten die door hun regelgevende instanties worden verplicht een LEI-code te verwerven, kunnen kiezen uit een aantal LEI-emittenten. Bekijk de geaccrediteerde emittenten op de GLEIF- website om een ​​LEI-code te verkrijgen . Hoewel de leveringstermijn voor het LEI bij sommige emittenten traag kan zijn, deels vanwege handmatige verwerkingsactiviteiten en het ontbreken van een consistent gegevensformaat van de onderliggende landspecifieke registratieautoriteiten, zal verbeterde concurrentie van nieuwere disruptieve spelers de snelheid, nauwkeurigheid en efficiëntie verhogen. .

Toekomstige use cases voor het LEI nummer

Dus welke innovatieve gebruikstoepassingen maken deze wereldwijde identificatiegegevens in de nabije toekomst interessant voor serviceproviders en webontwikkelaars?

Laten we een populair voorbeeld gebruiken waar velen van ons bekend mee zijn om dit te illustreren. Tegenwoordig kunnen we als individuele consumenten onze sociale inlogidentiteit gebruiken, die ons is verstrekt als gevolg van het gebruik van een sociale netwerkservice, zoals Facebook of Google, om het aanmeldings- en inlogproces voor websites aanzienlijk te vereenvoudigen. . De enorme schaal van de cijfers achter deze sociale identiteiten heeft de weg vrijgemaakt voor alle belanghebbenden om te profiteren van zeer handige autorisatieprotocollen. Serviceproviders geven niet alleen gemak door aan de eindgebruiker voor registratie en aanmelding, maar hebben ook de mogelijkheid om, via toestemming van de gebruiker die zich voor de service registreert, profielinformatie (attributen) te extraheren om meer gerichte inhoud te bieden.